Foreløbig liste over godkendte digitale bogføringssystemer er nu offentliggjort
8. januar 2024
Erhvervsstyrelsen frigav kort efter nytåret en liste over godkendte digitale bogføringssystemer, som opfylder de betingelser, som den nye bogføringslov stiller til bogføringssystemerne og deres udbydere.
Listen kan findes her: https://erhvervsstyrelsen.dk/fortegnelse-over-registrerede-bogfoeringssystemer
Erhvervsstyrelsen bemærker, at alle anmeldelser endnu ikke er færdigbehandlet men forventer at have færdigbehandlet alle anmeldelser inden d. 1. marts 2024.
Hvis systemet, I anvender, ikke er på listen, anbefaler Erhvervsstyrelsen, at I henvender jer til systemudbyderen for at få nærmere information om systemets registreringsstatus.
Specialudviklede systemer
Anvender I et bogføringssystem, der ikke er godkendt, eller forventer I ikke, at systemet bliver godkendt, skal I være opmærksomme på reglerne om specialudviklede systemer. Kravene til specialudviklede systemer er endnu ikke endelige men forventes at blive offentliggjort i begyndelsen af 2024.
Ikrafttræden
Pr. 1. juli 2024 træder kravet om digital bogføring i kraft for alle årsregnskabspligtige virksomheder, som bruger et registreret standard bogføringssystem. Det betyder, at hvis I anvender et registreret standard bogføringssystem, så skal systemet, inkl. alle krav hertil, være fuldt implementeret for regnskabsår, der begynder 1. juli 2024 eller senere.
Anvender I et specialudviklet system, skal I sikre jer, at systemet og virksomheden opfylder kravene for regnskabsår, der begynder 1. januar 2025 eller senere.
Har du spørgsmål eller brug for vejledning i forbindelse med bogføringsloven, så kontakt din revisor hos Roesgaard.